Samsel / Schodowski / Vorbrodt w "Pracowni pod Baranami” cz. 1 |
Pod patronatem „Zeszytów Poetyckich”: 17 stycznia 2014 roku w Galerii Sztuki Współczesnej „Pracownia pod Baranami” (Kraków, Rynek Główny 27), miejscu, w którym w roku ubiegłym wystawiano m.in. Wyklejanki Wisławy Szymborskiej, odbyła się inauguracja wystawy rysunków Krzysztofa Schodowskiego wykonanych rapidografem i tuszem, m.in. pod patronatem „Zeszytów Poetyckich”. Organizatorami wydarzenia są NEW ERA ART Fundacja Jana Potockiego oraz „Piwnica pod Baranami”.
Organizatorzy zapowiadali: Wystawa rysunków Krzysztofa Schodowskiego obejmuje prace artysty z 2012 i 2013 roku. Zostały wykonane rapidografem i tuszem. Inspiracją w tworzeniu stała się dla autora pamięć, jej skomplikowany fenomen oraz wewnętrzna niespójność. Schodowski usiłuje przybliżać i charakteryzować powidoki stające się podstawami wspomnień wytwarzających egzystencjalną pustkę. W ten sposób rodzą się obrazy wyidealizowane przez pamięć, w rzeczywistości pożerające same siebie. Bohaterów swoich rysunków plastyk przedstawia najczęściej jako ofiary demona Południa: trawi ich rezygnacja oraz acedia. Zawieszeni nad rzeczywistością, uczestniczący w niej wyłącznie na zasadzie wolnej gry, dryfują przesyceni „smutkiem opustoszałych przystani”. Pochłania ich obojętność ujawniająca swoją nieskończoną siłę dzięki idealizacjom podsuwanym przez pamięć przeszłości.
Grafika Schodowskiego ukazuje człowieka zranionego psychicznie, uwikłanego w wewnętrzną walkę, rozdarcia, alienacje. To głębokie studium z ćwiczenia empatii, deskrypcji. „Pamięcią przeszłości” Schodowski obdarza portretowanych w myśl starej zasady arte regendus amor.
Spotkanie z „trzema żywiołami” prowadziła Dorota Ryst.
Więcej zdjęć na fb Zeszyty Poetyckie
Autor zdjęć: Magdalena Modławska
|