Kwestionariusz Teatralny KL/ZP (cz. 1) - Paweł Łysak |
Redakcje Zeszytów Poetyckich i Kuźni Literackiej podjęły współpracę, czego efektem dzisiejszy Kwestionariusz Teatralny (pytania są autorstwa redaktor Irminy Kosmali). Pierwszym gościem, który udzielił odpowiedzi jest Paweł Łysak - reżyser teatralny, w latach 1993-1994 pracował jako konsultant programowy w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, w latach 1994-2000 jako reżyser w Polskim Radiu Warszawa. W latach 2000-2003 był zastępcą dyrektora Teatru Polskiego w Poznaniu, w latach 2006-2014 dyrektorem Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Od 1 września 2014 jest dyrektorem Teatru Powszechnego w Warszawie.
|
Więcej…
|
Prof. dr hab. Elżbieta Juszczak - Lekkość i koszmar |
Igor Frender okazał się świetnie zapowiadającym się dramatopisarzem. Rzecz jest zabawna, ale i miejscami głęboka, napisana żywym współczesnym językiem na temat ze wszech miar interesujący – o manipulacji, ale nie tylko. Manipulują tu wszyscy, to znaczy wszystkie postaci dramatu, i czytelnik, czy słuchacz, nie wie komu wierzyć, a chciałby. Zamysłem autora jest przedstawienie Instytutu, w którym Doktor stara się stworzyć nowego człowieka i niszczy swoich gości, czy pacjentów. Czytelnik oburza się na Doktora dopóki się nie dowie, że zaproszeni goście to również oszuści i łgarze, nad którymi nie ma się co litować. Na podstawie tegoż dramatu powstało słuchowisko w warszawskim Studiu D-FM z korzyścią dla tekstu.
|
Więcej…
|
|
Anna Kokot-Nowak: Człowieczeństwo – pranie wstępne |
Okaleczanie, rozcinanie, haratanie logiki fabuły, czy tylko naszego ludzkiego egocentryzmu, bałwochwalczego uwielbiania wobec osiągnięć rozumu, wszystkich komfortowych przekonań na temat siebie i otaczającego świata? Intelektualna przewrotność autora, który wydaje się przenicowywać na wylot świadomość czytelnika, czy też profetyczna wizja przyszłości gatunku Homo sapiens? Szalony lunapark wrażeń, wirujący metaforycznymi karuzelami na prawie 70 stronach, czy diatryba jarmarcznego kuglarza, który od pierwszych linijek tekstu gra z nami znaczonymi kartami, pisząc naszą konfuzją kolejne akty dramatu „Jak obalić człowieka” Igora Frendera?
|
Więcej…
|
„Słowiański fatalizm” Mistrza Grochmalskiego |
Postaci Kazimierza Grochmalskiego starszej generacji przypominać nie trzeba – twórca Teatru Maya, koncepcji twórczej i scenicznej, która w okresie PRL-u była eksportową wizytówką polskiego teatru offowego, innowacyjnego. Europejska krytyka Grochmalskiego stawiała obok Kantora i Grotowskiego. Grochmalski w swojej najnowszej książce bardziej niż Poetę przypomina średniowiecznego Mistrza, człowieka w najwyższym stopniu wtajemniczonego w arkana sztuk wyzwolonych, który jako jeden z nielicznych ma dostęp do zakazanych ksiąg oraz pism, by sporządzić z nich autorskie odpisy i notatki. Ale ta postawa także stanowi swego rodzaju grę, autoironię, sarkazm w kontrze do bycia polihistorem, który za pomocą często ułomnego wobec dynamicznej rzeczywistości języka musi opisać „niewyrażalne”, nad którym od wieków pochylali się inni poeci i poetki.
|
Więcej…
|
|