9 marca w II Liceum Ogólnokształcącym w Gnieźnie gościł profesor Piotr Śliwiński z poznańskiego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Przeprowadził on wyjątkową lekcję dla uczniów klas drugich i trzecich, podczas której starał się nie tylko pokazać wyjątkowość twórczości Czesława Miłosza, ale również przekonywał młodzież, dlaczego poezja jest niezbędnym elementem naszego języka.
Wykład był elementem ogólnopolskiej kampanii pod hasłem „Lekcja czytania”, podjętej przez „Tygodnik Powszechny”. Do tej pory z młodzieżą w różnych miastach Polski spotkali się m.in. Stefan Chwin, Michał Paweł Markowski, czy Grzegorz Jankowicz, a dyskutowano o twórczości Bruno Schulza, Witolda Gombrowicza, Tadeusza Różewicza, czy Franza Kafki. „Lekcja czytania” ma przede wszystkim zachęcić młodych ludzi do sięgania po literaturę i podejmowania rozmów na jej temat. – Ta akcja najbardziej potrzebna jest miejscom, którym daleko do ośrodków akademickich, w których zrobiło się sennie, gdzie kontakty ze światem są ograniczone. To nie jest oczywiście przypadek Gniezna. Niemniej o poezji warto i należy mówić w każdych okolicznościach. Utarł się pogląd, że poezja jest czymś bardzo ekskluzywnym. Już nie tylko elitarnym, ale ekskluzywnym, wykluczającym – mówi prof. Piotr Śliwiński. – Poezja jest językiem koniecznym, niezastąpionym dla wypowiedzenia pewnych doświadczeń. Nie wystarczy coś przeczytać, nie wystarczy pójść do kina, opowiedzieć coś koledze, czy koleżance, bo to wszystko posługuje się językiem, który nas nie wypowiada. Żeby siebie wypowiedzieć, to znaczy wypowiedzieć to co najbardziej intymne, albo to co graniczne, ekstremalne, najważniejsze, to co nas przeraża, czego sami nie rozumiemy, otóż do tego wszystkiego wiersz okazuje się niezbędny jako niezbędny język - zaznacza.
Profesor Piotr Śliwiński podjął również z uczniami dyskusję na temat wiersza Czesława Miłosza „Uczciwe opisanie samego siebie nad szklanką whisky na lotnisku, dajmy na to w Minneapolis” z tomu „To”. Spotkanie nie sprowadziło się jednak tylko do przeprowadzenia analizy dzieła noblisty. Stało się ono przyczynkiem do tego, by w szerszym kontekście mówić o poezji Miłosza oraz o tym, jak w poezji prezentowane są tematy młodości i starości, przemijania i śmierci.
(materiał za: informacjelokalne.pl) |